Zacznijmy od tego, dlaczego projekt identyfikacji wizualnej dla transportu publicznego jest ważny? Jako że wkraczamy w czasy, kiedy już każdy docenia, czym jest marketing, potrzebę stworzenia identyfikacji wizualnej mają usługodawcy, którzy jeszcze 2-3 dekady temu w ogóle o tym nie myśleli. Wynika to z faktu olbrzymiej prywatyzacji sektora publicznego, a tym samym potrzeby wpływu i zaufania konsumentów. Stworzenie odpowiedniej i spójnej koncepcji graficznej dla usług staje się jednym z elementów potrzebnych do optymalnego ich świadczenia.
Grafiki w logo dla firm z obszaru transportu publicznego
Logo dla firmy transportowej z obszaru transportu publicznego powinno mieć łatwy i prosty w odbiorze przekaz, który nie tylko będzie rozpoznawalny, ale też wzbudzi zaufanie. Jedną z opcji jest zastosowanie prostych symboli graficznych pokazujących drogę, sugerujących bezpieczeństwo jazdy itp.
Kolejną z opcji na to, co może znaleźć się w sygnecie lub jako element logotypu w przypadku transportu miejskiego, może być nawiązanie do herbu miasta, lub jeszcze lepiej jego unowocześnionej wersji, czyli logo, które posiada większość miejscowości w naszym kraju.
Typografia i kolorystyka logo dla firm zajmujących się transportem publicznym
Typowymi fontami wykorzystywanymi przez firmy transportowe są wszelkie proste fonty z wykorzystaniem kursywy. Jednak jest to tylko jeden z pomysłów. Równie dobrze zaufanie potencjalnego klienta korzystającego z usług transportu publicznego, mogą wzbudzać statyczne i wyraźnie oznaczenia. W przypadku połączeń z logo miast, które wykorzystują fonty z zakresu pisma odręcznego, można też takich użyć, grając na skojarzeniach i poczuciu lokalnego patriotyzmu.
Jeżeli chodzi o kolorystykę, praktycznie każdy pomysł ma jakieś plusy i minusy. Choć w przypadku firm miejskich zajmujących się przewozem i transportem osób na terenie danej miejscowości, nadal utrzymanie się w kolorystyce użytej w herbie lub logo miasta, może dać poczucie korzystania z usług przypisanych do regionu.
Postawienie na dynamiczną a po części agresywną czerwień może zachęcić, ale też nie do końca da poczucie bezpieczeństwa, głównie, jeżeli chodzi o transport uczniów do szkoły i osób starszych. Niebieski i zielony to kolory bezpieczne, z czego pierwszy dodaje poczucia wsparcia, a drugi może zachęcić do korzystania z transportu publicznego w celu ograniczenia ilości produkowanych w miastach spalin, jednak o tym w kolejnym akapicie. Idąc dalej, kolorystyka w odcieniach żółtego, pomarańczowego czy fioletu, dodadzą logo nowoczesności i odpowiedniej energii, ale bez poczucia agresywności jazdy.
Transport publiczny a troska o środowisko
Całkiem dobrym startem, do tworzenia całościowej identyfikacji wizualnej na miarę XXI wieku, może okazać się postawienie nie na przewozy jako takie, ale na to, że jest się alternatywą dla niezmiernie rosnącej liczby aut zatruwających środowisko. Wykorzystanie w logo, hasłach i materiałach marketingowych powiązanych z ochroną środowiska symboli, może wpłynąć bardzo pozytywnie na odbiór marki. Oczywiście, jeżeli jest ona eko nie tylko na nich.