Prawidłowe serwisowanie układu klimatyzacji

Prawidłowe serwisowanie układu klimatyzacji

0

Klimatyzacja w aucie w ogromnym stopniu ułatwia podróżowanie. Nie tylko pozwala na utrzymanie optymalnej temperatury w aucie (co wydaje się niezbędne w upalnym lecie), ale także zapobiega zaparowaniu szyb. Klimatyzacja będzie nam sprawnie służyć tylko pod warunkiem regularnego serwisowania i systematycznego usuwania ewentualnych usterek.
Kompleksowy serwis klimatyzacji warto wykonać raz na kilka lat (nie należy mylić go z coroczną kontrolą szczelności układu i uzupełnianiem czynnika chłodzącego). Jeśli klimatyzacja w naszym aucie jest sterowana automatycznie, pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie elektroniki pokładowej i odczytanie z komputera zarejestrowanych anomalii w działaniu układu. Kolejną niezbędną czynnością jest ściągnięcie z układu czynnika chłodzącego i sprawdzenie jego ilości. Jeśli jest prawidłowa, to znaczy, że układ jest szczelny, a wyciek gazu nie przekracza dopuszczalnych, uciekających w naturalny sposób 10%. Następnie w układzie zostaje wytworzony stan próżni w celu osuszenia go i sprawdzenia szczelności. Po osuszeniu układu wprowadzany jest nowy gaz do klimatyzacji samochodowej. Zawarty jest w nim olej, który zapobiega zatarciu kompresora. Po uzupełnieniu czynnika roboczego sprawdza się wydajność klimatyzacji. Konieczne jest wówczas użycie termometru i dokonanie obliczeń. Po szczelnym zamknięciu kabiny i nastawieniu klimatyzacji na wartość maksymalną oblicza się, w jakim czasie została osiągnięta dana temperatura. Na tej podstawie ocenia się wydajność klimatyzacji. Każdorazowo serwisując klimatyzację należy wymienić filtr kabinowy, w którym bardzo szybko gromadzą się zanieczyszczenia. Serwisant przeprowadza odgrzybianie układu. Można to zrobić za pomocą środków chemicznych, jednakże skuteczniejszą i bezpieczniejszą metodą jest ozonowanie. Mniej więcej co dwa lata trzeba też wymienić osuszacz (element odpowiedzialny za osuszanie czynnika chłodzącego). Jego wymiana musi odbyć się szybko i sprawnie, gdyż jest silnie higroskopijny. Na jego zamontowanie mamy nie więcej niż 30 minut. Po tym czasie niezamontowany osuszacz nie nadaje się już do użytku.